نام رشته‌های بدون کنکور

با توجه به تصمیم سازمان سنجش مبنی بر پذیرش بدون کنکور دانشجو در برخی رشته‌ها، بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه علاقه‌مندند تا از فهرست نام رشته‌های بدون کنکور اطلاع حاصل کنند.

ثبت‌نام بدون کنکور را «ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی» یا «ثبت‌نام بر اساس معدل» نیز می‌نامند؛ چون در این روش، پذیرش دانشجویان با اولویت معدل و ارتباط رشته تحصیلی ایشان در مقطع قبلی با رشته‌ای که انتخاب می‌کنند صورت می‌گیرد.

زمان تقریبی ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌ها

در ضمن سازمان سنجش کشور برای ورود آسان‌تر داوطلبان مناطق محروم و شهرهای زلزله‌زده تدبیری اندیشیده. در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخشی مربوط به این داوطلبان وجود دارد و یک سری رشته‌ها فقط به این داوطلبان اختصاص داده شده. در این میان هم نام رشته‌های با آزمون به چشم می‌خورد و هم نام رشته‌های بدون آزمون. به عزیزانی که از این مناطق داوطلب ثبت‌نام در دانشگاه هستند توصیه می‌شود دفترچه راهنمای انتخاب رشته را از وب‌سایت سازمان سنجش دریافت کرده و در بخش مربوطه، رشته‌های مربوط به شهر خود را مشاهده نمایند.

نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد از طریق وب‌سایت دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد.

لازم است بدانید دانشگاه آزاد چهار دفترچه مجزا برای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی برای مقاطع تحصیلی «کاردانی پیوسته»، «کاردانی ناپیوسته»، «کارشناسی پیوسته» و «کارشناسی ناپیوسته» منتشر می‌کند.

اما برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، ثبت‌نام بدون کنکور فقط مختص دانشجویان استعدادهای درخشان است که شرح آن در مطلب «کارشناسی ارشد و دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد» داده شده است.

برای اطلاع از فهرست نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید:

رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد 97 – کاردانی پیوسته

رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد 97 – کاردانی ناپیوسته

رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد 97 – کارشناسی پیوسته

رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد 97 – کارشناسی ناپیوسته

در ضمن می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، مطلب «شرایط ثبت‌نام کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد» را نیز مطالعه نمایید.

نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری (روزانه و شبانه)

دانشگاه سراسری نیز مانند دانشگاه آزاد، در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری فقط استعدادهای درخشان را بدون کنکور پذیرش می‌کند. اگر نمی‌دانید چه کسانی جزء استعدادهای درخشان محسوب می‌شوند به مطلب کارشناسی ارشد بدون کنکور مراجعه کنید.

برای مقاطع تحصیلی پایین‌تر (شامل کاردانی و کارشناسی) برخی رشته‌ها در برخی دانشگاه‌های سراسری بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. درواقع پذیرش این رشته‌ها بر اساس معدل داوطلب صورت خواهد گرفت. لذا هنگام ثبت‌نام باید معدل خود را دقیق درج کنید.

در ضمن توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام در کلیه رشته‌های دانشگاه سراسری باید دوره پیش‌دانشگاهی را گذرانده باشید.

سازمان سنجش یک دفترچه برای کلیه داوطلبان منتشر می‌کند. چه داوطلبانی که در آزمون شرکت کرده‌اند و چه داوطلبانی که قصد دارند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند باید رشته مدنظر خود را از میان رشته‌های موجود در این دفترچه انتخاب نمایند.

لیست رشته های بدون کنکور سراسری – کلیه رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی – سال 97

برای اطلاعات بیشتر به مطلب «ثبت‌نام دانشگاه سراسری بدون کنکور» مراجعه نمایید.

نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های غیرانتفاعی

ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی همراه با دانشگاه سراسری صورت می‌گیرد. اگر دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه سراسری را دریافت کنید، نام رشته‌های دانشگاه غیرانتفاعی نیز در آن موجود خواهد بود.

رشته‌های دانشگاه غیرانتفاعی اکثراً بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. در لینک‌های زیر فهرست کامل نام رشته‌ها را مشاهده می‌کنید:

رشته‌های بدون کنکور ریاضی فیزیک – سال 97

رشته های بدون کنکور تجربی – سال 97

رشته های بدون کنکور علوم انسانی – سال 97

رشته های بدون کنکور زبان های خارجی – سال 97

رشته های بدون کنکور هنر – سال 97

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه‌های غیرانتفاعی به مطلب «همه چیز در مورد دانشگاه‌های غیرانتفاعی» مراجعه نمایید.

نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور در مقطع کاردانی پذیرش ندارد.

در ضمن این دانشگاه برای سهولت ورود داوطلبان به دانشگاه، تقریباً از همه رشته‌های مقطع کارشناسی کنکور را برداشته است. لذا داوطلبان به‌راحتی می‌توانند بر اساس معدل برای رشته‌های کارشناسی این دانشگاه ثبت‌نام کنند که ثبت‌نام آن همراه با ثبت‌نام دانشگاه سراسری صورت می‌گیرد. اگر علاقه‌مند به ثبت‌نام در رشته‌های کارشناسی دانشگاه پیام نور هستید، باید در زمان ثبت‌نام، دفترچه ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی را از وب‌سایت سازمان سنجش دانلود نمایید.

فهرست نام رشته‌های کارشناسی بدون کنکور پیام نور را از لینک زیر مشاهده می‌کنید. به عبارت‌های «با آزمون» یا «صرفاً با سوابق تحصیلی» که در کنار نام رشته‌ها نوشته شده است توجه فرمایید:

رشته‌های کارشناسی پیام نور بدون کنکور – گروه ریاضی فیزیک

رشته‌های کارشناسی پیام نور بدون کنکور – گروه علوم تجربی

رشته‌های کارشناسی پیام نور بدون کنکور – گروه علوم انسانی

رشته‌های کارشناسی پیام نور بدون کنکور – گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی

شاید بتوان گفت دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی است که در مقطع کارشناسی ارشد برای عموم داوطلبان پذیرش بدون کنکور دارد. داوطلبان کارشناسی ارشد برای ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه، می‌توانند به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و از بخش فراگیر پیام نور، دفترچه راهنمای ثبت‌نام را دریافت کنند. در ضمن ثبت‌نام در مراکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور نیز بدون کنکور صورت می‌گیرد.

فهرست رشته‌های کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

فهرست رشته‌های کارشناسی ارشد مراکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور

در فراگیر پیام نور، داوطلبان باید دروس ترم اول کارشناسی ارشد رشته منتخبشان را مطالعه کرده و در آزمون آن شرکت کنند. سپس در صورت پذیرفته شدن می‌توانند تحصیلاتشان را در آن رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور ادامه دهند. برای اطلاع از شرایط کامل‌تر تحصیل در فراگیر پیام نور به مطلب «فراگیر پیام نور» مراجعه کنید.

نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای

همان‌طور که می‌دانید کلیه رشته‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای در مقطع کاردانی پیوسته و بدون کنکور هستند.

در مورد نام رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی قبلاً در مبحث «رشته‌های علمی کاربردی» توضیح داده شده.

رشته‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای را نیز می‌توانید از لینک «ثبت‌نام بدون کنکور فنی حرفه‌ای» ببینید.

رشته‌های بدون کنکور گروه پزشکی

در دانشگاه سراسری (روزانه و شبانه) و غیرانتفاعی، رشته‌های گروه پزشکی فقط در مقطع کاردانی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. این رشته‌ها عبارت‌اند از: بهداشت عمومی – بهداشت خانواده، بهداشت عمومی – مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط، علوم آزمایشگاهی و هوشبری.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .