کارشناسی بدون کنکور

برای ثبت‌نام کارشناسی بدون کنکور نیز مانند ثبت‌نام کنکور کارشناسی باید حداقل مدرک پیش‌دانشگاهی و یا بالاتر را داشته باشید.

معیار پذیرش در ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور)، معدل کل دیپلم است. البته همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، ضریب اثرگذاری معدل دیپلم در پذیرش بر اساس میزان ارتباط رشته دیپلم با گروه آزمایشی که در آن شرکت می‌کنید متفاوت است.

اثر معدل در کارشناسی بدون کنکور

تغییر رشته از دیپلم به کارشناسی مجاز است و شما می‌توانید در هر گروه آزمایشی که به آن علاقه دارید شرکت کنید. حتی اگر رشته تحصیلی دیپلم یا پیش‌دانشگاهی شما نامرتبط با آن باشد.

ازآنجاکه در کارشناسی بدون کنکور، آزمونی وجود ندارد، برای ثبت‌نام فقط کافی است دفترچه راهنما را -که معمولاً مردادماه هرسال منتشر می‌شود- از سایت سازمان سنجش دریافت کرده و بر اساس آن ثبت‌نام خود را انجام دهید. انتخاب رشته نیز در همان زمان انجام می‌شود. معمولاً بعد از 6 هفته –در اواخر شهریور- نتایج از طریق همان سایت اعلام خواهد شد.

برای ثبت‌نام کارشناسی چه بر اساس سوابق تحصیلی باشد و چه از طریق کنکور، شما فقط می‌توانید یک گروه اصلی انتخاب کنید. رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی گروه‌های اصلی محسوب می‌شوند؛ اما این قانون برای انتخاب رشته‌های زبان‌های خارجی و هنر وجود ندارد و می‌توانید علاوه بر یک گروه اصلی، هر دو رشته زبان و هنر را نیز انتخاب کنید.

در کارشناسی بدون کنکور نیز مانند کارشناسی با کنکور پذیرش برخی رشته‌ها به‌صورت نیمه‌متمرکز صورت می‌گیرد؛ یعنی بعدازاینکه پذیرش اولیه صورت گرفت، شما باید در یک مصاحبه یا معاینه یا آزمون عملی هم شرکت کنید و نتیجه نهایی بر اساس هر دو مرحله صورت می‌گیرد.

ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون کنکور

شرایط ثبت‌نام دانشگاه آزاد کاملاً مانند شرایط ثبت‌نام سایر دانشگاه‌هاست. تنها تفاوت موجود در این است که شما برای ثبت‌نام کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد باید به وب‌سایت دانشگاه آزاد مراجعه کرده و «راهنمای ثبت‌نام کارشناسی بر اساس سوابق تحصیلی» را از وب‌سایت این دانشگاه دریافت و مطابق آن عمل نمایید.

انتخاب رشته کارشناسی بدون کنکور

در «دفترچه راهنمای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی»، کلیه رشته‌ها در یک فهرست کنار یکدیگر نوشته شده‌اند. این فهرست مشتمل بر رشته‌های کاردانی و کارشناسی است. لذا هنگام انتخاب رشته باید به مقطع تحصیلی رشته‌ای که انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید.

علاوه بر این تقسیم‌بندی، پذیرش برخی رشته‌های این فهرست فقط بر اساس معدل انجام می‌شود و برخی دیگر فقط بر اساس نمره کنکور. اگر شما در کنکور شرکت کرده‌اید و مجاز به انتخاب رشته نشده‌اید و یا اینکه برای کنکور ثبت‌نام کرده‌اید اما در جلسه حضور پیدا نکردید نمی‌توانید رشته‌هایی را انتخاب کنید که نمره کنکور در آن‌ها اثر دارد. درصورتی‌که برای کنکور ثبت‌نام نکرده‌اید مجاز به انتخاب همه رشته‌های موجود هستید.

پذیرش دانشگاه بر اساس کنکور بهتر است یا معدل؟

در انتخاب رشته کارشناسی بدون کنکور نیز مانند انتخاب رشته کنکور باید اولویت خود را در انتخاب رشته‌ها رعایت کنید. پذیرش شما به ترتیب از رشته‌ای که در جایگاه بالاتری در فهرست انتخاب رشته قرارگرفته بررسی می‌شود و با رسیدن به اولین رشته‌ای که در آن واجد شرایط پذیرش باشید پذیرش سایر رشته‌های پایین‌تر لیست مورد قبول واقع نخواهند شد.

در کارشناسی بدون کنکور از سایت سازمان سنجش شما درمجموع حق انتخاب 150 رشته از دانشگاه های شبانه، روزانه، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی را دارید. حتی اگر علاوه بر رشته اصلی، رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی را نیز انتخاب کرده باشید، فقط یک فرم انتخاب رشته مشتمل بر 150 رشته می‌توانید پر کنید. در دانشگاه آزاد تعداد رشته‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید 20 رشته از میان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد است.

قوانین انتقال و مهمانی در کارشناسی بدون کنکور

دانشجویان کارشناسی بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری (روزانه و شبانه)، غیرانتفاعی و پیام نور می‌توانند به سایر مؤسسات و دانشگاه‌ها انتقال دائم یا موقت بگیرند و یا رشته خود را تغییر دهند.

البته در اینجا توجه به یک نکته ضروری است؛ بعضی از رشته‌ها در دانشگاه‌ها صرفاً از طریق کنکور دانشجو می‌پذیرند. انتقال دانشجو از رشته‌هایی که صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند به رشته‌هایی که صرفاً از طریق کنکور پذیرش دارند و از دانشگاه شبانه به روزانه ممنوع است.

دانشجویان دانشگاه آزاد درصورتی‌که بدون کنکور وارد دانشگاه شوند نمی‌توانند از امکان انتقالی و مهمانی استفاده نمایند.

تسهیلات دانشجویان بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد ازنظر تسهیلات (وام، کمک‌هزینه تحصیلی، مسکن، ازدواج) تفاوتی میان دانشجویانی که از طریق کنکور به دانشگاه راه‌یافته‌اند و آن دسته از دانشجویان که بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده‌اند قائل نمی‌شود. بااین‌حال تعهدی برای تأمین خوابگاه نمی‌دهد. فقط درصورتی‌که واحد دانشگاهی خاصی دارای خوابگاه باشد آن را در اختیار دانشجویان قرار خواهد داد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .